Att vara stark är inte att aldrig falla, att alltid veta eller att alltid kunna.
Att vara stark är inte att alltid orka skratta, att hoppa högst eller att vilja mest.
Att vara stark är inte att lyfta tyngst, att komma längst eller att alltid lyckas.

Att vara stark är att se livet som det är, att acceptera dess kraft och ta del av den.
Att falla till botten, slå sig hårt men alltid komma igen.
Att vara stark är att våga hoppas när ens tro är som svagast.
Att vara stark är att se ett ljus i mörkret och alltid kämpa för att nå dit…

Dikt hittad hos nellymamman

lördag 15 augusti 2009

Oförändrat


vi var nere på intensiven efter frukost vid 11, jo vi tog en redig sov morgon idag, sömnen tar ut sin rätt till slut. Läget var oförändrat + han hade fått en påse blod. och man hade säkt dosen av Propofol (narkosmedicin) och fått Midazolam (lugnande) istället som komplement. Han tål tydligen mycket höga doser sa dom, så det var för hans bästa. Han tittade upp en snabbis när han hörde oss, men somna igen, vi pussa prinsen hejdå och gick :'(


Efter det gick vi ner till stan, det är en bit, i alla fall några kilometer. Gick runt, tog en lunch och jag passade på att köpa ett par jeans eftersom vi blir här lite rängre än beräknat och det inte är så varmt längre.

Efter en kopp kaffe med en fet kokosboll till så gick vi på bio, Sommaren med Göran. den var faktiskt mycket roligare än jag trodde. Fast man får dåligt samvete för att man "roar sig" när han ligger där :-( Men det är bättre att vi har krafter när han vaknar och behöver oss.

Sedan lång promenad tillbaka och ett besök på NIVA hos prinsen, han sov. Men tål tydligen hög dos av medicinen för han vaknar till och från av ljud, så han hade fått hörselproppar. Oss ville han tydligen inte se för han sov som en stock. Personalen hade lyckats att av misstag dra ut hans artärnål (det sprutar väldigt mycket blod när man gör det, är liksom högt tryck i den) så det var lite slabbigt där.

När vi sedan kom tillbaka till avdelningen och skulle käka lite så visade sig att personalen rensat i kylen och slängt hela vår påset med nyinköpt mat för två dagar+frukost. SURT! Men dom beställde mat till oss till i morgon och vi fick kvällsfika från avd. gratis (kostar för anhöriga annars).

Nu har jag tagit mig tid att ändra i kommentarerna och det går således att kommentera här utan google konto. Tror att det ska funka både med namn och anonymt, prova gärna. Det är roligt astt läsa alla komentarer och tips på göromål.


9 kommentarer:

Tina sa...

testar att kommentera igen nu då, visar sig om du någonsin får läsa det... tycker ni gjorde rätt som gick på bio, man behöver varva allt det svåra och tunga i tillvaron med lite skratt. tyckte du filmen var bra förresten? värd att se? den verkar himla rolig :)

tänker på er varje dag och hoppas att oscar snart mår bättre, för även om jag aldrig har träffat honom eller känner honom så gör det riktigt ont i hjärtat att se honom ligga där så liten med alla slangar och maskiner. men en sak ska du veta hanna, han verkar vara en fantastisk liten kämpe!

tänker på dig (+man) som lever mitt i det, och skickar all värme, omtanke och miljontals styrkekramar!

Gunsan sa...

Inte ska ni ha dåligt samvete för att ni gör "roliga" saker!! Man måste ju göra något "normalt" i den onormala situation ni befinner er i. Precis som du säger så behövs ju krafterna när Oscar vaknar och ska återhämta sig.
Kramizar

Hannsu sa...

Nej Gunsan det är sant, det är därför vi försöker hitta på saker, inte bara sitta.

Tina, filmen var bättre än jag trodde, hade förväntat mig lite väl töntiga skämt, men den var bra, eller så har vi inte så höga krav nu, *asg* :-D

Jo han är en liten kämpe med många ärr på kroppen men glimten i ögat och älskad av många för sin härliga personlighet.

Evelina sa...

Hej igen!
Han är en riktig kämpe!
Bra att ni laddar batterierna, det kan ni behöva när Oscar vaknar.
Har träffat Izabelle på Gullvivan och kramat lite på henne. Hon har det jätte kul och det är full fart.
Krama Oscar från mig och kram på er också! Evelina

Jennie sa...

Skönt att det verkar vara oförändrat bra för Oscar.
Försök att skippa det dåliga samvetet för att ni försöker få dagarna att gå. Många vet hur det kan vara att befinna sig i en sådan konstig situation, och de som inte vet får skatta sig lyckliga för det ;o) !!
Det kommer ju en tid då Morfinet ska sättas ut och tarmarna ska börja jobba igen (den värsta persen om du frågar mig). Kom ihåg att det finns Oxynorm som ersättare för Morfin men inte påverkar tarmarna.
Är Oscar på en barnavdelning nu? Det kan ju vara lite skillnad på om personalen är van att handskas med barn kontra vuxna. Var får ni bo någonstans? Jag antar att det inte är i RMD-Huset.
Hoppas att morgondagen medför nya positiva besked!
Kram och sov gott (om ni kan)!

sanna sa...

hej moster!! tycker ni gjorde rätt i att gå på bio, är själv sugen på att se filmen, den verkar bra, var lite rädd att den skulle vara lite överdriven, men det låter som att ni var nöjda, så jag ska nog ta med mig gubben och se den... Jimmy hälsar ( till vesslan"oscar") med hoppas att han ska krya på sig snart, vi har en liten present som ligger här och väntar på honom, jag tror han kommer bli glad, har fått för mig att han gillar den väldigt mycket (låter så när han har varit här)! Han ser ut att ha det skönt, och skönt för er att det inte har dykt upp några fler "överaskningar" passa på och ta det lugnt nu, snart har ni tre väldigt mamma och pappa sjuka barn att ta han om som kommer dra musten ur er... Ha det gött nu som de säger i gtb, så ses vi snart!!! kram sanna med gubben och en hel skara med väldigt trötta hundar!

kattis sa...

Det är ju bra att Oscar får vila i respiratorn tills man ser att det är mer stablit. Det blir jobbigt för han och er om man måte reintubera igen. Det är bra att de kombinerar propofol och midazolam. Ni gör helt rätt som "roar" er. Ni vet av erfarenhet att ni alla behöver all kraft och ork till när Prinsen vaknar,vilket vi får hoppas blir snart för er.
Kram till er alla!

Anonym sa...

Testing...

Anonym sa...

Hej Hanna o Stefan, det är jag grannen Marina som är den anonyma testaren. Jag har provat all varianter o det är tydligen bara anonym som funkar för mig, så jag får väl vara anonym, så vet ni att det är jag. Jag är inte riktigt vän med datorerna denna helg, kanske för att man ska börja jobba imorgon o ångesten infaller...
Hur som helst så läser jag bloggen varje dag o förmedlar till resten av familjen som undrar intresserat. Vad skönt att Oscar är på bättingsvägen. Hälsa så mycket från oss alla.
Varma hälsningar från ett mycket blåsigt Harbo!!! Marina